آزمایش پوشش مقاوم در برابر حریق

بدون دیدگاه
1255 بازدید
5 امتیاز

 مروری بر نحوه کنترل کیفیت تولید محصولات پوشش مقاوم در برابر آتش نهاد کنترل کننده علمی و مهندسی محصولات ساختمانی در ایران، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌باشد. این مرکز زیر نظر وزارت راه مسکن و شهرسازی بوده و وظیفه آن کنترل کیفی و صدور مجوزهای مربوطه به محصولات تولیدی تمامی از جمله پوشش […]

 مروری بر نحوه کنترل کیفیت تولید محصولات پوشش مقاوم در برابر آتش

نهاد کنترل کننده علمی و مهندسی محصولات ساختمانی در ایران، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌باشد. این مرکز زیر نظر وزارت راه مسکن و شهرسازی بوده و وظیفه آن کنترل کیفی و صدور مجوزهای مربوطه به محصولات تولیدی تمامی از جمله پوشش مقاوم در برابر حریق صنایع و صنف‌هایی است که در صنعت راه و ساختمان فعالیت دارند. در این مقاله به بررسی فرآیند آزمایش محصولات کارخانه رامان فیدار سازه به خصوص محصولات پوشش ضد حریق با نام تجاری پروترم لایت خواهیم پرداخت.

 

کلیه محصولات شرکت رامان فیدار سازه و همچنین آزمایشگاه کارخانه زیر نظر مرکز تحقیقات، راه مسکن و شهرسازی بوده و تمامی پرسنلی که در حوزه کنترل کیفیت و بخش فنی مهندسی شرکت فعالیت دارند، در این مرکز دوره های تخصصی لازم را گذرانده‌اند.

اما با این وجود جهت تضمین کیفیت مصالح تولیدی پوشش مقاوم در برابر حریق؛ سیستم آزمایشگاهی و واحد کنترل کیفیت شرکت رامان فیدار سازه در آزمایشگاه تست مواد، به صورت مداوم بر روی تولید محصولات نظارت داشته و تلاش می‌کند تا از کیفیت نهایی محصولات تولیدی همواره اطمینان حاصل نمایند.

در آزمایشگاه تست مواد پوشش ضد حریق چه می گذرد؟

محصول پروترم لایت که به عنوان پوشش ضد حریق فاقد آزبست می باشد که در این مقاله به عنوان یکی از نمونه محصولات رامان فیدار سازه خواهیم پرداخت.

 

تهیه و آزمایش مواد اولیه پوشش مقاوم در برابر حریق :

مهمترین رکن در ارائه تولیدات پوشش ضد حریق با کیفیت، انتخاب مواد اولیه مرغوب و با کیفیت بالا می‌باشد. در این خصوص آزمایشگاه شرکت قبل از تهیه مواد اولیه؛ مطالعات ابتدایی را در بازار عرضه مواد خام انجام می‌دهد و پس از بررسی کیفی و ظرفیت تولید هر یک؛ تعدادی عرضه کننده مواد اولیه را انتخاب می‌کند.

 

با گرفتن برگه مشخصات فنی (دیتا شیت) محصول مورد نظر و نمونه از عرضه کننده مواد اولیه، صحت سنجی انجام می‌شود، سپس در هنگام ورود مواد اولیه تست‌های تکمیلی صورت گرفته تا صحت مواد اولیه وارد شده با بررسی‌های قبلی تطبیق داده شود. از جمله تست ها و آزمایش‌هایی که توسط آزمایشگاه انجام می‌شود می‌توان به تست‌های دانسیته، خواص مکانیکی، ویسکوزیته، اسیدیته، اندازه ذرات و درصد رطوبت اشاره کرد.

تست های XRD و XRF نیز که برای بدست آوردن درصد خلوص مواد می‌باشند به جهت پیچیده بودن آزمایشات و دستگاه‌ها در آزمایشگاه‌های معتمد مجموعه بصورت برون سپاری انجام می‌شود.

مواد اولیه وارد شده پس از تایید واحد کنترل کیفیت و آزمایشگاه کارخانه رامان فیدارسازه، کدگذاری شده و دارای شناسنامه می‌شوند تا بتوان درتمامی مراحل تولید مورد رصد قرار گیرند.

 

پوشش مقاوم در برابر حریق

کنترل محصول در پروسه تولید پوشش ضد حریق:

در حین تولید، واحد کنترل کیفیت موظف است در هر شیفت تولید، تست‌های مربوط به محصول را انجام داده و نظارت کامل بر تولید داشته باشد. اگر یکی از تست ها با شاخص های کیفی که از پیش تعیین شده اند مطابقت نداشت باشد، واحد کنترل کیفی دستور توقف تولید را خواهد داد تا به مشکل و خطای احتمالی رسیدگی شود.

پس از چیدمان کیسه های محصول تولیدی بر روی پالت های حمل مواد؛ بر روی هر پالت شناسنامه ایی چسبانده می شود که روی آن مشخصه هایی مانند تاریخ تولید، شماره بچ تولید، وزن پالت و کدینگ مربوط به رصد کنترل های انجام شده در آن درج شده است. تمام محصولات تولیدی توسط شرکت رامان دارای بایگانی مدارک مربوط به کنترل کیفیت می‌باشند.

تست های ادواری ماهیانه بر اساس استاندارد های CE EAD 350140-00-1106  از دیگر فعالیت های واحد کنترل کیفی و آزمایشگاه مجموعه تولیدی رامان فیدار سازه می باشد.

 

انواع آزمایش‌هایی که در آزمایشگاه کارخانه پوشش مقاوم در برابر حریق رامان فیدار سازه صورت می‌پذیرد، به شرح ذیل می باشد :
  • تست های چگالی از جمله چگالی تر، چگالی خشک، چگالی خروجی نازل و چگالی قالبی

  • تست چسبندگی و پیوستگی مواد به سطح زیر کار در رویه ها و آسترهای متفاوت

  • تست خوردگی سطح زیر کار

  • تست دوام

  • تست های آنالیز XRD و XRF

  • تست های PH و سختی سنجی

  • تست ضربه و فشار

  • تست رشد قارچ

  • مقاومت فشاری و خمشی

  • مقاومت حرارتی

آیا راستی آزمایی کیفیت محصولات پوشش مقاوم در برابر حریق تنها در آزمایشگاه کارخانه صورت می‌گیرد ؟

 

همانگونه که پیش‌تر اشاره شد، در حال حاضر مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی وظیفه بازرسی و نظارت بر این مواد را بر عهده دارد. در همین راستا شرکت رامان فیدار سازه قراردادهای متعددی در خصوص تایید و کنترل مواد تولید شده با این سازمان دارد. طبق این قراردادها تمامی محصولات این شرکت چه در محل کارخانه و چه در محل پروژه های تحت قرارداد، توسط مرکزتحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کنترل می‌شوند و همچنین بطور متناوب نمونه هایی برای انجام بررسی های بیشتر به آزمایشگاه این مرکز انتقال داده می‌شوند.

 

لازم به ذکر است سیستم خط تولید شرکت رامان فیدار سازه به صورت آنلاین بوده و توسط شرکت اروپایی ادیلتکو در ایتالیا نظارت می‌شود. سیستم کنترل کیفیت این شرکت نیز توسط سازمان صادر کننده CE تحت کنترل و نظارت دوره ای قرار دارد.

موارد فوق الذکر در مجموعه رامان فیدار سازه در راستای راستی آزمایی تولیدات و سیستم های تولید و کنترل کیفی کارخانه همواره  به صورت تخصصی و ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرند تا ضامنی برای تولید محصولات ایمن و با کیفیت این مجموعه باشد. همچنین پس از اجرای پروژه، نمایندگان آتش نشانی با حضور در محل پروژه اقدام به بررسی و تست های مختلف در محل کار شده می کنند تا هم از اجرای صحیح پوشش مقاوم در برابر حریق اطمینان حاصل کنند و هم از کیفیت متریال و رعایت استاندارد های اجرا شده اطمینان حاصل کنند.

4.7/5 - (4 امتیاز)
دسته بندی :

دیدگاه های شما

هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید