اندود نما ایزولتکو، مقایسه با اندود ماسه و سیمان

بدون دیدگاه
323 بازدید
5 امتیاز

اندود نما ایزولتکو ، ملات خشک فوق سبک و آماده با خاصیت بالا در عایق کاری حرارتی بوده که از دانه های سبک Politerm و افزودنی های خاص تشکیل شده است. اندودکاری در ساختمان ها با هدف محافظت از ساختمان در برابر شرایط آب و هوایی محیط و تنش های مکانیکی، ایجاد ظاهری زیبا و […]

اندود نما ایزولتکو ، ملات خشک فوق سبک و آماده با خاصیت بالا در عایق کاری حرارتی بوده که از دانه های سبک Politerm و افزودنی های خاص تشکیل شده است. اندودکاری در ساختمان ها با هدف محافظت از ساختمان در برابر شرایط آب و هوایی محیط و تنش های مکانیکی، ایجاد ظاهری زیبا و پوشاندن نواقص اجرایی دیوار چینی انجام می شود. از رایج ترین مصالح مورد مصرف در اندود‌کاری، اندود‌‌های پایه سیمانی می باشند.

متاسفانه به دلیل استفاده از ملات های کارگاهی و عدم امکان کنترل کیفیت مصالح اولیه، عدم پیمانه گیری و اختلاط مناسب و برآورده نشدن ویژگی های مورد نیاز ساختمان های با دوام توسط ملات های کارگاهی نماهای ساختمانی اجرا شده با این محصول دچار آسیب های زیادی شده است. در صورتی که در اکثر کشورهای مدرن با استفاده از اندودهای صنعتی کارخانه ای و با ترکیب افزودنی های پلیمری، این نما از بادوام ترین سیستم ها ارزیابی می شود.

مزیت استفاده اندود ایزولتکو در نما خارجی

کاربرد اندود نما ایزولتکو در مقایسه با ملات ماسه و سیمان دارای مزیت های ذیل می باشد:

استاندارد بودن اندود

ملات تهیه شده کارگاهی جهت استفاده در اندود نما به دلیل نداشتن پیمانه درست و وسایل مخلوط نمودن صنعتی همانند بتن کارگاهی می باشد. این ملات در اکثر موارد غیر استاندارد بوده و تبعات بعدی را به همراه خواهد داشت. در مقایسه ملات خشک سبک آماده شرکت رامان فیدار سازه به‌صورت صنعتی در کارخانه و تحت کنترل کیفیت تولید شده و دارای استاندارد 2-706 می باشد؛ کافی است تا تنها در محل کارگاه به میزان مورد نیاز آب اضافه شده و توسط مجری متخصص بر روی سطح پاشیده شود. اندود نما ایزولتکو به دلیل تولید صنعتی از دوام بسیار بالایی نسبت به اندودهای کارگاهی برخوردار است.

سبکسازی نما و کل ساختمان

وزن لایه اجرا شده با ضخامت 2 سانتی متر با اندود ماسه و سیمان کارگاهی با احتساب چگالی 2000 کیلوگرم بر متر‌مکعب حدودا 40 کیلوگرم بر متر مربع خواهد بود. در صورتیکه اندود ایزولتکو با همین ضخامت و چگالی 250 کیلوگرم بر متر‌‌مکعب حدودا 5 کیلوگرم خواهد بود. کاهش 35 کیلوگرم بر مترمربعی باعث کاهش 10 درصدی بار مرده کل ساختمان، افزایش ایمنی در جدا نشدن اندود سنگین وزن و افزایش طول عمر ساختمان می گردد.

عایقسازی کامل با اندود نما ایزولتکو

دیوارهای ساختمانی به عنوان قسمت اعظم پوسته های خارجی ساختمان نقش مهمی در جلوگیری پرت حرارتی و تامین آسایش حرارتی دارند. عایقکاری حرارتی پوسته های خارجی به روش های متفاوتی صورت می پذیرد. یکی از روشهای متداول استفاده از انواع قطعات بنایی بتن های سبک مانند بلوک های سبکدانه و یا انواع بلوکهای گازی است.

ضریب هدایت حرارتی این مواد در مقایسه با مصالح سنتی دیوارچینی مانند سفال ، آجر، بلوک سیمانی پایین تر است. اما هنگام استفاده از این بلوک ها تنها صفحه داخل قاب مورد عایق سازی می گیرد. در این شرایط حرارت از طریق اجزای سازه فولادی یا بتنی که دارای ضریب حرارتی بسیار بالاتری هستند، به صورت پل حرارتی عمل می کنند. در نتیجه حرارت به محیط خارجی منتقل می شود و تاثیر عایق کاری کاهش می یابد.

اندود نما ایزولتکو

 

درزبندی صوتی و هوابندی اندود نما ایزولتکو

در اجرای دیوارها با قطعات بنایی مطابق ضوابط استاندارد 2800 زلزله ایران جهت جلوگیری از اندرکنش دیوار با اجزای سازه ای دتایل جدا سازی دیوار از ستون ها و سقف باعث به وجود آمدن درز هایی می شود. این درزها با اندود سنتی ماسه سیمان به دلیل چسبندگی کم ملات پر نمی شوند. در نتیجه باعث ایجاد درزهای صوتی و عبور هوا از آنها می شود. اندودکارپذیر ایزولتکو که با روش پاششی اجرا می گردد کلیه درزهای موجود را درزبندی می نماید.

 

چسبندگی بالا اندود نما ایزولتکو

لایه اندود اجرا شده بر روی دیوارها تحت تاثیر نیروهای کشش و فشار باد قرار می گیرند. این نیرو در ساختمانهای بلند مرتبه بیشتر از ساختمان های کوتاه می باشد. به‌دلیل نداشتن مواد پلیمری در اندود متداول ماسه و سیمانی چسبندگی لازم بین لایه اندود و دیوار ایجاد نمی شود. این مسئله در بعضی موارد باعث خرابی و کنده شدن قسمت هایی از نما می شود. اندود ایزولتکو با داشتن مواد پلیمری و الیاف‌های مخصوص چسبندگی خوبی با دیوار ایجاد می نماید.

دوام بالا در برابر شرایط محیطی

به‌ دلیل عدم امکان کنترل کیفیت مصالح اولیه استفاده شده در ملات ماسه و سیمان، بتن اجرا شده بتنی با دوام بالا ارزیابی نمی شود. در بسیاری موارد افت کیفیت ، شوره زدگی و طبله شدن و…. در طول زمان اتفاق می افتد. اندود ایزولتکو الزامات مربوط به دوام را به خوبی تامین می نماید. این اندود به‌ دلیل داشتن مواد حباب زا مانع ایجاد ترک خوردگی در سیکل های ذوب و یخ بندان می گردد.

کاهش ترک خوردگی

ترک خوردگی در نما عمدتا به‌دلایل جمع شدگی ناشی از خشک شدن، افت مقاومت، عدم شکل پذیری در برابر بارهای وارده و یا انقباض و انبساط های حرارتی اتفاق می افتند. به‌ دلیل همگن بودن مخلوط سیمان در اندود ایزولتکو جمع شدگی در این اندود، کنترل شده و در حد استاندارد می باشد. ضمنا به‌دلیل داشتن مدول سختی پایین تر این اندود دارای شکل پذیری بیشتری در تغییر شکلهای الاستیک سازه دارد. در نتیجه ترک‌های احتمالی بسیار کمتری در آن ایجاد می گردد.

 

اندود نما ایزولتکو

Rate this post
دسته بندی :

دیدگاه های شما

هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید