معرفی محصول پروترم لایت

بدون دیدگاه
786 بازدید
5 امتیاز

معرفی محصول پوشش معدنی مقاوم در برابر آتش (پروترم لایت)   محصول پروترم لایت یک پوشش ضد حریق اسکلت فلزی و بتنی است که تحمل مقاومت در برابر آتش تا دمای یک هزار و یکصد درجه سانتیگراد در آتش‌سوزی‌های ساختمانی با بار سوختی سلولزی را دارد.   این محصول می‌تواند بخش‌های مختلف سازه را تا […]

معرفی محصول پوشش معدنی مقاوم در برابر آتش (پروترم لایت)

 

محصول پروترم لایت یک پوشش ضد حریق اسکلت فلزی و بتنی است که تحمل مقاومت در برابر آتش تا دمای یک هزار و یکصد درجه سانتیگراد در آتش‌سوزی‌های ساختمانی با بار سوختی سلولزی را دارد.

 

این محصول می‌تواند بخش‌های مختلف سازه را تا مدت زمان سه ساعت در برابر حریق ایمن بسازد. در ادامه به اختصار؛ تاریخچه حضور این محصول در بازار و مشخصات فنی آن را با هم بررسی خواهیم نمود.

 

تاریخچه پوشش معدنی مقاوم در برابر آتش

محصول پروترم لایت تولید شرکت بین المللی ادیلتکو می‌باشد که در نقاط مختلف دنیا بالاخص در سه کشور پیشرفته اروپایی ایتالیا، فرانسه و بلژیک تولید می‌گردد. قدمت حضور این محصول مقاوم در برابرآتش به بیش از 40 سال در بازار های بین المللی می‌رسد. با توجه به تحقیقات و بررسی‌های بعمل آمده طی دهه گذشته و گسترش نیاز به اینگونه مصالح ساختمانی در بازار صنعت ساختمان کشور، مجموعه تولیدی رامان فیدار سازه موفق به دریافت نمایندگی این محصول به سال 1395 در ایران گردید.

تاریخ آغاز به تولید مشترک این محصول با شریک اروپایی در ایران تحت لایسنس شرکت ادیلتکو اینترنشنال و توسط شرکت رامان فیدار سازه به زمستان 1397 باز می‌گردد.

 

دلایل انتخاب محصول پروترم برای تولید در کشور

محصول پروترم لایت شاخص‌های مورد نظر برای یک محصول مقاوم در برابر اتش سازه ای بسیار مناسب را دارا می‌باشد. معیارهای انتخاب اصلی یک محصول مقاوم در برابر آتش را می‌توان در موارد ذیل خلاصه کرد.

 دارا بودن تاییدیه‌های معتبر از آزمایشگاه‌های شناخته شده بین المللی و یا ملی از مهمترین ویژگی‌های یک محصول با ویژگی ایمنی هستند که محصول پروترم لایت با توجه به تمرکز در بازار اروپا دارای بالاترین سطح تاییدیه‌های بین المللی در سطح دنیا بوده که با توجه به حساسیت بیشتر اتحادیه اروپا؛ این تاییدیه‌ها عموما اروپایی و با سخت گیری‌های ویژه آنها صادر گردیده‌اند. همچنین این محصول در فرآیند تولید آزمایشگاه پوشش مقاوم در برابر حریق شرکت نیز مورد بررسی و فرآیند تولید آن چک میشود. 

قدمت و مدت زمان حضور محصول در بازار از موارد مهم دیگر معیار انتخاب یک محصول می باشد و با توجه به رزومه اجرایی شرکت ادیلتکو؛ محصول پروترم لایت در بیش از صد‌ها پروژه داخلی و پروژه بین المللی طی چند دهه اجرا گردیده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. 

از مهمترین ویژگی‌های یک محصول ساختمانی به عنوان مصالحی که در ارتباط با متصرف انسانی قرار می‌گیرد، ویژگی امنیت بهداشتی و ایمنی سلامتی یک محصول می‌باشد.

با توجه به فن‌آوری بکار رفته و مواد اصلی تشکیل دهنده این محصول و همچنین تاییدیه‌های سلامت کالای مربوطه؛ پروترم لایت از هر نظر با سلامتی انسان سازگار بوده و با توجه به حساسیت‌های ویژه اتحادیه اروپا؛ از بالاترین استاندارد‌های ایمنی در سلامت برای مصرف کننده برخوردار است. توضیح اینکه هیچ یک از مواد تشکیل دهنده پروترم لایت خطری برای انسان چه در حین اجرای محصول و چه پس از بهربرداری ندارند.

 

از معیارهای مهم دیگر در انتخاب مواد مقاوم به آتش (به اشتباه مصطلح مواد ضد حریق یا مقاوم به حریق) که در بکارگیری هر محصول دیگری در ساختمان هم می بایست مورد توجه قرار بگیرد، وزن مخصوص حجمی محصول یا مصالح ساختمانی می‌باشد.

توضیح اینکه؛ با توجه به اینکه طراحان سازه می‌بایست با بهینه سازی طراحی سازه ساختمان، هزینه ساخت یک ساختمان را به بهترین حالت ممکن و بهینه برسانند، توجه به بار مرده بکار رفته بر روی سازه ساختمان از ویژگی‌های بسیار مهم یک مواد ساختمانی؛ الالخصوص مواد مقاوم به آتش سازه‌ای می‌باشد. پروترم لایت که از اسم آن هم پیداست با وزن مخصوص حجمی بسیار پایین واقعی و عملیانی (و نه یک عدد تجاری) یکی از بهترین انتخاب‌ها در این زمینه بشمار می‌آید که کمتر محصولی در دنیا یارای رقابت با آن را دارد.

 

مواد اصلی تشکیل دهنده محصول پروترم لایت

محصول پروترم لایت که از تولیدات شرکت رامان فیدار سازه می باشد، یک محصول معدنی پایه سیمانی است که به کمک سبک دانه‌های پلی‌ترم و فن آوری منحصر به فرد آن محصولی مقاوم در برابر آتش می‌باشد. سبک دانه‌های پلی‌ترم که در یک فرآیند چند مرحله‌ای فرآوری شده و بعمل می‌آیند؛ نقش پرکننده سبک و بی‌خطری را برای محصول پروترم لایت بازی می‌کنند.

دانه‌های پلی‌ترم با نقطه تصعید بسیار پایین در مواجه با حرارت به سرعت تصعید شده و با آزاد‌سازی گازی بی‌ضرر، در حفره‌های ایجاد شده در بستر مواد، مهمترین نقش عایق حرارتی را برای پروترم بازی می کنند. علاوه برآن؛ فن‌آوری استفاده از پلی‌ترم با وزن حجمی بسیارسبک؛ پروترم لایت را به دانسیته عملیاتی سیصد و پنجاه کیلوگرم در متر مکعب می‌رساند که در زمینه متریال مقاوم در برابر آتش عدد بسیار مناسبی از نظر کاهش بار مرده وارده به سازه بوده و در دسته‌بندی مواد مقاوم به آتش پیشرفته بسیار سبک قرار می‌گیرد.

 

مشخصات فیزیکی و فنی محصول پوشش معدنی مقاوم در برابر آتش

پروترم دارای رنگ خاکستری و سفید (بسته به نوع سیمان) و با وزن مخصوص سیصد و پنجاه کیلوگرم بر متر مکعب می‌باشد.

مقاومت فشاری این محصول نود و هفت صدم نیوتن بر میلی‌متر مربع است.

مقاومت خمشی سی و پنج صدم درصد نیوتن بر متر مربع دارد و ضریب هدایت حرارتی هفتاد و نه هزارم W/(m2K) را دارا می‌باشد.

این محصول در بسته‌های آماده و 18 کیلیویی بسته‌بندی می‌شود که برای مصرف، تنها با آب می‌بایست مخلوط گردد.

 

استانداردهای محصول پوشش معدنی مقاوم در برابر آتش

از ویژگی های مهم محصول پوشش مقاوم در برابر حریق پروترم لایت میتوان به این نکته اشاره داشت که تنها محصول پوشش معدنی مقاوم در برابر آتش تولید ایران است که علاوه بر اینکه تحت استاندارد EN13381 مورد تایید سازمان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان آتش نشانی می‌باشد؛ دارای تاییدیه بین المللی ETA  و نشان CE  نیز می‌باشد.

 

روش اجرای محصول پوشش معدنی مقاوم در برابر آتش

محصول پوشش مقاوم در برابر آتش همانطور که گفته شد یک محصول معدنی با پایه سیمان می‌باشد. این محصول که در بسته‌بندی‌های 18 کیلوگرمی بصورت آماده وارد کارگاه ساختمانی می‌شود می‌بایستی با مقدار معینی از آب در مخزن مخلوط کن دستگاه پاشش مخلوط گردد. زمان اختلاط و هم زدن می‌بایست طبق بروشور محصول طی چند دقیقه مشخص صورت پذیرد تا تمام افزودنی‌های موجود در آن فرصت فعل و انفعال لازم را بدست آورند.

 

پس از اختلاط  پروترم با آب و تست‌های چسبندگی و بررسی میزان دانسیته تر محصول که با نمونه‌گیری در کارگاه به راحتی قابل انجام است؛ مخلوط پروترم لایت توسط پمپ‌های پاشش مخصوص، که نازل‌های ویژه‌‌‌ای بر سر لوله‌های پاشش دارند بر روی سطح سازه پاشش می‌گردد.

تعداد لایه‌های پاشش بستگی به ضخامت از پیش تعیین شده مورد نیاز دارد و تا زمانی که لایه قبلی نمناک باشد می‌‌توان لایه‌های بعدی را بر روی هم اعمال نمود تا ضخامت مواد پاشش شده بر روی سطح سازه با ضخامت طراحی یکسان گردد.

دوره خشک شدن اولیه پروترم لایت بر روی سطح سازه با توجه به رطوبت محیط بین 24 تا 48 ساعت می‌تواند متفاوت باشد.

پس از اتمام دوره کیورینگ که نزدیک به سه هفته تا یک ماه می‌باشد با ضخامت سنجی مجدد و تست دانسیته خشک مواد می‌توان از کیفیت مطلوب کار اطمینان حاصل نمود.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پوشش ضد حریق به صفحه بلاگ مراجعه و از مطالب آن استفاده کنید. 

5/5 - (2 امتیاز)
دسته بندی :

دیدگاه های شما

هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید