پوشش های مقاوم دربرابر آتش

بدون دیدگاه
706 بازدید
5 امتیاز

تاریخچه اجمالی پوشش های مقاوم دربرابر آتش  ظهور و بکارگیری پوشش مقاوم دربرابر آتش اسکلت فلزی برای مقاوم‌ سازی در دنیا قدمتی بیش از هفتاد سال دارد. این عملیات اجرایی و مهندسی از ضروریات سازه ‌های ساختمان‌ های مرتفع، ساختمان‌ هایی با تعداد متصرفین بالا و یا سازه ‌‌هایی با کاربری‌ های خاص می‌باشد. استفاده […]

تاریخچه اجمالی پوشش های مقاوم دربرابر آتش 

ظهور و بکارگیری پوشش مقاوم دربرابر آتش اسکلت فلزی برای مقاوم‌ سازی در دنیا قدمتی بیش از هفتاد سال دارد. این عملیات اجرایی و مهندسی از ضروریات سازه ‌های ساختمان‌ های مرتفع، ساختمان‌ هایی با تعداد متصرفین بالا و یا سازه ‌‌هایی با کاربری‌ های خاص می‌باشد. استفاده ازعملیات ساختمانی (محافظتی – ایمنی) مقاوم‌ سازی سازه‌ در برابر آتش در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کشور؛ به بیش از چهار دهه قبل باز می‌گردد.

پوشش های مقاوم دربرابر آتش

بکارگیری پوشش‌ های مقاوم در برابر آتش سازه ‌ای در ساختمان‌ های تجاری، صنعتی، عمومی و مسکونی کشور در دهه اخیر به طور گسترده ‌ای رواج پیدا کرده است. رکود تدریجی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی کشور که بدلایل مختلف عمدتا سیاسی و تحریم‌ های اقتصادی و نتیجتا مشکلات کمبود قطعات فنی بوجود آمده؛ باعث گردید مجریان و متخصصین ایمن ‌سازی سازه‌ ها (در برابر آتش) این مهم را به صنایع ساختمانی با بار سوختی سلولزی معرفی نمایند و بازار تقاضای این صنعت را از صنایع نفت و گاز کشور بسوی بازار صنعت ساختمان‌سازی کشور انتقال بدهند.

مجریان و بانیان صنعت مقاوم‌ سازی سازه ‌ها در برابر آتش؛ همچون معرفی هر پدیده و تکنولوژی جدید، نوین و بعضا ناشناخته؛ در ابتدا با مشکلات معرفی خدمات نوین به سازندگان و دست‌اندرکاران امور صنعت ساختمان‌ های تجاری مواجه و با برگزاری همایش‌ های تخصصی؛ جلسات معرفی فنی، آموزش‌ های فنی، معرفی استاندارد‌ های جهانی و برنامه‌ریزی بر روی یک استراتژی بلند مدت؛ سرانجام به کمک فرهیختگان و دانشمندان (انگشت شمار) این مبحث در کشور در سال یک هزار و سیصد نود و دو؛ مقدمات الزام اجرایی این خدمات را در مباحث ملی ساختمانی کشور به ثبت رساندند.

در این طرح با توجه به اهمیت موضوع؛ سازمان‌ها و مسئولین امور مربوطه از جمله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان آتش‌نشانی در سراسر کشور مسئولیت نظارت و تایید محصولات و نحوه اجرا بر روی سازه‌ ها را بر عهده گرفتند.

 

عملیات مقاوم‌ سازی

تیم مهندسی و طراحان “طرح الزام مقاوم‌ سازی” سازه‌های ساختمانی تجاری، با طراحی جداول محاسباتی و دسته‌بندی تجویزی؛ ساختمان‌های ملزم به انجام عملیات مقاوم‌سازی را از اواسط سال هزار و سیصد و نود و دو در سراسر کشور مشخص نمودند.

به سرعت شرکت ‌ها و ارائه دهندگان خدمات مقاوم‌ سازی سازه ‌ای در برابر آتش با توجه به تقاضای به وجود آمده وارد عرصه گردیده و بر پیشرفت آشناسازی صنعت ساختمان به این مهم هم‌افزایی نمودند. تنوع متریال پوشش های مقاوم دربرابر آتش از همان سال‌ های اولیه به دو دسته کلی، مواد تولید داخل و مواد وارداتی تقسیم‌ بندی شد و با‌لطبع متریال تولید داخل با تجربه کمتر نسبت به متریال وارداتی که بعضا سالیان درازی در سراسر دنیا مورد مصرف قرار گرفته بودند از قدرت رقابت کمتری برخوردار بودند. 

همچنین با اطلاع از ویژگی های محصول مقاوم در برابر حریق می تواند در زمان انتخاب محصول کمک شایانی به ما کند. 

 

مقاوم‌ سازی سازه در برابر حریق

مجریان این خدمات که نمایندگان برندهای مختلف بودند با روبرو شدن به تقاضای بالای این خدمات در سراسر کشور؛ که عمدتا به دلیل استفاده بیشتر سازندگان ایرانی از سازه‌‌ های اسکلت فلزی می‌باشد ؛ با جذب، آموزش و پرورش نیروهای متخصص در زمینه‌ های طراحی، مهندسی، اجرا و فروش در این صنعت، با همت بسیار زیاد تلاش نمودند تا پاسخگوی این تقاضای بالا در سطح کشور باشند. 

تعدد شرکت ‌ها و محصولات موجود در بازار ایران در خصوص موضوع مورد بحث در ابتدای دهه نود؛ به دو یا سه محصول و انگشت شمار شرکت فعال محدود بود که به مرور زمان، تا به امروز این مجموعه به بیش از چند ده تولید کننده و چند صد مجری خدمات مقاوم‌ سازی سازه در برابر حریق رسیده است.

در این مدت کوتاه بیش از 2000 ساختمان کوچک و بزرگ بالاخص ساختمان ‌هایی با کاربری خاص و پر اهمیت کشور و سازه‌ های شاخص ملی، مورد محافظت سازه‌ ای در برابر حادثه آتش‌سوزی قرار گرفته ‌اند. کیفیت اجرای خدمات و دقت نظارت ارگان‌ های مسئول بر روی این عملیات با پیشرفت زمان به حد مطلوبی ارتقا یافته و رقابت تجاری بین شرکت ‌های مجری خدمات، در کنار بالا بردن کیفیت مواد تولیدی، بیشتر به سمت رقابت فنی و مهندسی تغییر مسیر داده است.

تولید محصولات مقاوم به حریق

در سال ‌های اخیر؛ با توجه به شرایط به وجود آمده در کشور به ویژه تحریم ‌های سیاسی و اقتصادی، بالا رفتن نرخ ارز و از همه مهم‌تر تاکید مسئولین بر التزام به تولید در داخل کشور؛ متخصصین و دانشمندان حوزه مورد بحث، تلاش بر بومی ‌سازی و یا انتقال تکنولوژی و دانش فنی تولید پوشش ضد حریق به داخل کشور نموده و همت دست ‌اندرکاران و پیشتازان این حوزه منجر به ارائه محصولات با کیفیت و نسبتا قابل قبول در صنعت مقاوم‌ سازی سازه ‌ها در برابر آتش در داخل کشور گردیده است.

در حال حاضر واردات مستقیم این محصولات به کشور نزدیک به صفر رسیده و از نظر تامین متریال به طور نسبی خودکفا هستیم. با توجه به آشنایی هر چه بیشتر کارفرمایان و مهندسین مشاور ساختمان‌ ها به اصول و مبانی مقاوم‌ سازی سازه‌ ها، امیدوار هستیم که کیفیت محصولات تولیدی و اجرای صحیح و مهندسی این خدمات محافظتی ایمنی ساختمانی در سطح کشور به زودی به حد بسیار مطلوبی برسد.   

مطالب مرتبط

پرده ضد حریق و دود

 

انواع پوشش های مقاوم در برابر آتش

مواد پاششی پایه معدنی

در این روش با پاشش پوششی از مواد ضد حریق پایه معدنی سازه در برابر حریق تا زمان مشخصی مقاوم می شود. این زمان بستگی به میزان ضخامت پاشش پوشش ضد حریق بر روی سازه دارد البته نهایت زمانی که این پوشش میتواند در برابر آتش مقاومت کند 4 ساعت می باشد.

 

امروزه سرطان زا بودن آزبست برای همگان امری ثابت شده می باشد و همه بر آن واقف هستند. از معایب پوشش ضد حریق پایه معدنی با ماده اولیه ورمیکولیت، وجود آزبست در مواد مورد استفاده با مواد اولیه آزبست اشاره کرد.

بهترین محصول برای استفاده از مواد پاششی پایه معدنی با ماده اولیه سیمان می باشد که خطرات و مضرات محصولات پایه ورمیکولیت را نداشته و ایمنی و سلامتی را برای همگان به همراه دارد.

رامان فیدار سازه با عرضه محصول پروترم لایت توانسته محصول با کیفیت اروپایی را برای شما به ارمغان بیاورد.

 

رنگ منبسط شونده

این پوشش بر پایه آب یا حلال تهیه شده و با ضخامت حداکثر 6 میلی متر اجرا می شود. در زمان وقوع آتش سوزی این پوشش در درجه حرارت 275 الی 300 به دلیل واکنش های شیمیایی اقدام به پف کردن می کند و تا حدود بیست برابر ضخامت اولیه حجیم می شود.

پس از حجیم شدن یک لایه زغالی تولید می کند و از سازه ساختمان در برابر حریق محافظت می کند. از این پوشش ها در شرایط خاصی و بیشتر به منظور حفاظت از سطوح داخلی ساختمان بهره برداری میکنند.

 

پنل ضد حریق

این پنل ها معمولا برای مصارف خاص صنعتی مانند کوره های پخت و گرم خانه های خاص تولید و مورد بهره برداری قرا می گیرد. از ویژگی های این ساندویچ پنل ها میتوان به تحمل دما تا بالای 2000 درجه سانتیگراد اشاره کرد. معمولا در تهیه این ساندویچ پنل ها از فوم پلی یورتان و یا ترکیبی با پشم سنگ تهیه میشود. همچنین در زمان تهیه این پنل ها از مواد کندسوز کننده مانند هالوژنه نیز استفاده می شود.

از مهمترین مزایای این پنل ها میتوان به نسوختن در زمان ارتباط با آتش و همچنین در زمان آتش سوزی به صورت قطره های آتشین ایجاد نمی شود.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پوشش ضد حریق، ویژگی محصول مقاوم در برابر حریق، اجرای صحیح پوشش مقاوم به حریق به صفحه وبلاگ مراجعه کنید. 

4.5/5 - (2 امتیاز)
دسته بندی :

دیدگاه های شما

هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید