عایقکاری حرارتی، انواع و مزایا

بدون دیدگاه
419 بازدید
5 امتیاز

عایقکاری حرارتی مناسب در ساختمان‌ها برای کاهش انتقال حرارت و حفظ آسایش حرارتی بسیار مهم است. در ساختمان‌ها، همواره امکان انتقال حرارت از طریق دیوارها، سقف، کف، پنجره‌ها و… وجود دارد. این انتقال حرارت می‌تواند به دلیل تفاوت دما بین دو محیط، از محیط گرم به سمت محیط سرد رخ دهد. از جمله راه‌های انتقال […]

عایقکاری حرارتی مناسب در ساختمان‌ها برای کاهش انتقال حرارت و حفظ آسایش حرارتی بسیار مهم است. در ساختمان‌ها، همواره امکان انتقال حرارت از طریق دیوارها، سقف، کف، پنجره‌ها و… وجود دارد. این انتقال حرارت می‌تواند به دلیل تفاوت دما بین دو محیط، از محیط گرم به سمت محیط سرد رخ دهد. از جمله راه‌های انتقال حرارت می‌توان به هدایت، تابش و جابجایی حرارت اشاره کرد. دیوارها، سقف، کف و پنجره‌ها به عنوان پوسته‌ی خارجی ساختمان عمل می‌کنند و می‌توانند مسیری برای انتقال حرارت باشند. به عنوان مثال، در فصل سرد، حرارت درون ساختمان ممکن است از طریق دیوارها به خارج منتقل شود و در فصل گرما نیز حرارت از محیط خارج به داخل ساختمان وارد شود. این انتقال حرارت می‌تواند تأثیر منفی بر آسایش حرارتی و همچنین مصرف انرژی ساختمان داشته باشد.

 

تعریف عایقکاری حرارتی مطابق مبحث 19 مقررات ملی ساختمان

عایق حرارتی قابل استفاده در ساختمان به مصالح یا سیستم مرکبی اطلاق می‌شود که موجب کاهش انتقال گرما از یک محیط به محیطی دیگر می‌شود. استفاده از عایقکاری حرارتی مناسب عناصر ساختمان، علاوه بر کاهش انتقال حرارت، مزایای دیگری از جمله باربری، صدابندی، تأمین و حفظ آسایش حرارتی در فضاهای کنترل شده، صرفه جویی در مصرف انرژی و… می‌تواند به همراه داشته باشد. مطابق مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، در سیستم عایقکاری حرارتی ساختمان شما، می‌بایست مقاومت حرارتی کل پوسته خارجی به همراه عایق حرارتی مساوی یا بیشتر از m2.K/W 0.5 و ضریب هدایت حرارتی عایق مصرفی کمتر یا مساوی W/m.K 0.065 باشد.

 

انواع روش های عایقکاری حرارتی ساختمان

عایقکاری حرارتی ساختمان به 4 روش مختلف انجام می شود:
1) عایقکاری حرارتی از داخل که با اضافه نمودن یک لایه عایق حرارت در سمت داخل انجام می‌پذیرد.
2) عایقکاری حرارتی از خارج که با اضافه نمودن یک لایه عایق حرارت در سمت خارج انجام می‌پذیرد.
3) عایقکاری حرارتی پیرامونی که در مجاورت و امتداد دیوار‌های پوسته‌خارجی ساختمان با عرضی محدود در کف روی خاک صورت می‌گیرد.
4) عایقکاری همگن که در آن مصالح ساختمانی مصرف‌ شده در پوسته خارجی (دیوار، ساختمان، کف) دارای مقاومت‌حرارتی زیادی می‌باشند.

انتخاب روش عایقکاری حرارتی می بایست با توجه به شرایط محیطی، نیاز و شرایط خاص ساختمان، هدف انجام عایقکاری و… انجام پذیرد. هر یک از این روش‌ها مزایا و محدودیت‌های خود را دارند و بهتر است با متخصصان مربوطه مشورت کنید تا بهترین روش برای ساختمان خود را انتخاب کنید.
شرکت رامان فیدار سازه تولید کننده انواع اندود‌های ساختمانی و مخلوط‌های خشک آماده عایق حرارتی می‌باشد که کار عایقکاری حرارتی ساختمان شما را از خارج انجام می‌دهند. در فرایند تولید عایق حرارتی ایزولتکو و عایق حرارتی ایزولکپ، از دانه های فرآوری شده EPS باردارشده جهت سبکسازی و عایقکاری و همچنین انواع افزودنی ها، الیاف و پلیمرهای خاص جهت اصلاح ویژگی های اندود، حذف ترک های احتمالی و افزایش چسبندگی و… استفاده می‌شود. شما می توانید جهت آشنایی بیشتر با  عایق حرارتی ایزولتکو و ایزولکپ به بخش وبلاگ سایت مراجعه فرمایید.

 

مزایا عایقکاری حرارتی ساختمان

استفاده از عایق حرارتی در ساختمان مزایای بسیاری دارد که در ادامه به برخی از این مزایا می‌پردازیم:

کاهش هزینه‌ها

استفاده از عایق حرارتی برای محافظت از سطح خارجی ساختمان می‌تواند به کاهش هزینه‌های انرژی کمک کند. با عایق کردن سطح خارجی ساختمان، تلفات انرژی حاصل از حرارت یا سرما به داخل ساختمان کاهش می‌یابد و به همین دلیل، مصرف انرژی برای گرم‌کردن یا خنک کردن ساختمان و در کل هزینه‌های پرداختی برای انرژی به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

محافظت از ساختمان

استفاده از عایق حرارتی به سطح خارجی ساختمان کمک می کند تا در برابر شرایط جوی سخت و ناگهانی مانند باران، آفتاب، وزش باد و برف و… مقاوم باشد و به بازدهی و عمر طولانی‌تر ساختمان کمک می‌کند.

بهبود آسایش حرارتی

عایق حرارتی موجود در فضاهای خارجی ساختمان باعث بهبود آسایش حرارتی داخل ساختمان می‌شود. با منع ورود حرارت و سرما به داخل ساختمان، دمای داخل ساختمان می‌تواند بهبود یابد و نیازی به جابجایی گرما یا هوا داخلی نیست. همینطور باعث بهبود کیفیت هوا در داخل ساختمان خواهد شد.

حفظ محیط زیست

استفاده از عایق حرارتی به منظور کاهش مصرف انرژی، می‌تواند باعث کاهش گاز‌های گلخانه‌ای شود. با توجه به اینکه کاهش گازهای گلخانه‌ای از چالش‌های محیط زیستی است، استفاده از عایق حرارتی می‌تواند به حفظ محیط زیست کمک کند.

 

نتیجه گیری

عایقکاری حرارتی می‌تواند با استفاده از یک عایق حرارتی مناسب به عنوان لایه محافظ، باعث کاهش انتقال حرارت از طریق دیوارها، سقف، کف و پنجره‌ها شود. در نتیجه موجب کاهش اتلاف انرژی و صرفه‌جویی در هزینه‌های گرمایشی و سرمایشی ساختمان شود. به عبارت دیگر در طراحی ساختمان‌ها و اعمال عایق حرارتی، تلاش می‌شود تا از انتقال حرارت ناخواسته جلوگیری شود. استفاده از مواد عایق مناسب ، انتقال حرارت از محیط گرم به سمت محیط سرد را کاهش می دهد و مزایایی مانند صرفه جویی در مصرف انرژی، حفظ آسایش حرارتی و افزایش راحتی ساکنین ساختمان را به ارمغان می آورد.

Rate this post
دسته بندی :

دیدگاه های شما

هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید