مصاحبه با مجله تخصصی ایمنی

بدون دیدگاه
586 بازدید
5 امتیاز

تولید ایرانی، استاندارد جهانی  گفتگو با پاتریس تسلیمی مدیر فروش شرکت رامان فیدار سازه ایران کشوری پهناور است که علیرغم دسترسی به منابع غنی و در اختیار داشتن نیروی انسانی با استعداد، کماکان کشوری درحال ‌توسعه محسوب می‌شود. برای پیشرفت در صنعت؛ اختراع، بازآفرینی، هم اندیشی، کپی‌برداری و همکاری های مشترک در بیشتر مواقع از […]

تولید ایرانی، استاندارد جهانی 

گفتگو با پاتریس تسلیمی مدیر فروش شرکت رامان فیدار سازه

ایران کشوری پهناور است که علیرغم دسترسی به منابع غنی و در اختیار داشتن نیروی انسانی با استعداد، کماکان کشوری درحال ‌توسعه محسوب می‌شود. برای پیشرفت در صنعت؛ اختراع، بازآفرینی، هم اندیشی، کپی‌برداری و همکاری های مشترک در بیشتر مواقع از بهتریتن انتخاب ها هستند. بر این اساس یادگیری فناوری تولید، احصای فن‌آوری یا رسیدن به تولید مشترک خود یک پیشرفت و گام به جلو محسوب می شود.

اگر قرار است چیزی را با آزمون‌وخطا و هزینه‌های زیاد بازآفرینی کنیم -که تجربه نشان داده هرگز به‌پای نمونه اصلی نمی‌رسد- بهتر آن است که تکنولوژی را با تولید مشترک به دست بیاوریم. تایوان، سنگاپور، مالزی، چین و کشورهای درحال‌توسعه‌ای ازاین‌دست که امروز به موفقیتی در تولیدات رسیده‌اند همه از این الگو پیروی کرده‌اند.

وقتی شما اقدام به تولیدی جدید بر پایه تجربه ورزی می‌زنید این بازار و مصرف‌کننده هستند که باید تاوان آزمون و خطا‌های شما تا رسیدن به کیفیت مناسب را بپردازند. در چنین حالتی تولید مشترک انتخاب بهتری به منظور کیفیت تضمین‌شده و بهینه سازی هزینه های تولید خواهد بود.

 

تولید به ‌شرط کیفیت

رامان فیدار سازه یک مجموعه تولیدی است که در شهرک صنعتی کاسپین ۲ (استان قزوین) واقع شده است. این شرکت در زمینه تولید محصولات نوین ساختمانی فعالیت دارد و کلیه محصولاتش به شکل کاملا تخصصی، مطابق با دانش روز و با بالاترین استانداردهای موجود در دنیا تولید می‌شود.

خط تولید شرکت رامان به همراه تکنولوژی ساخت، از کشورهای اروپایی وارد شده است و نیمی از مواد اولیه مصرفی ما نیز به خاطر التزام مجموعه به کیفیت بی‌چون ‌و چرای محصول نهایی، از طریق واردات تأمین می‌شود. باید توجه داشت برخی از این مواد به‌طورکلی در کشور ما به تولید نمی‌رسند و در بعضی‌اوقات هم کنترل کیفیت، ما را مجبور به واردات برخی مواد خام می‌کند.

رامان فیدار سازه خود یک تولیدکننده داخلی است و تا جایی که امکان داشته باشد از محصول ایرانی در کار خود بهره برده است. در طول پروسه تولید؛ عمده مواد اولیه‌ای که بستر تولید محصول نهایی محسوب می‌شوند – نظیر سیمان و دیگر مواد معدنی – از طریق بهترین کارخانه‌های داخلی تهیه می‌شوند.

 

چهار محصول نو

برای رسیدن به محصول رقابتی راهی به‌جز در اولویت قرار دادن کیفیت وجود ندارد. فرمولاسیون و تکنولوژی تولید ما با مشارکت همکار اروپایی‌مان صورت می‌گیرد و مطابق با آخرین دستاوردهای علمی دنیا در حوزه محصولات ساختمانی است. سبد تولیدات ما در حال حاضر به چهار بخش مجزا تقسیم می‌شود، محصولاتی که مستقل تولید می‌شوند اما بنوعی از یک رسته بوده و همگی جزو ملات‌های پاششی محسوب می‌شوند.

تولید شناخته شده ما پوشش مقاوم در برابر حریق است که با نام تجاری «پروتروم لایت» به بازار عرضه می‌شود. مهندسان مجموعه رامان فیدار سازه به خاطر آشنایی و تجربه کافی در حوزه ایمنی در برابر آتش مهمترین عامل تولید این محصول به عنوان یک محصول استراتژیک شرکت رامان می باشند. این محصول یک کالای باکیفیت با مشخصات فنی بسیار رقابتی در سطح بین المللی است که تأییدیه‌های بین‌المللی چون گواهینامه BS اروپا ، CE اروپا و گواهی‌نامه‌های مربوطه داخلی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین تاییدیه سازمان آتش‌نشانی را اخذ کرده است.

محصول عایق حرارتی ما با نام تجاری « ایزولتکو »، دیگر تولید رامان فیدار سازه است که در سه تیپ با دانسیته‌های ۱۱۰، ۱۵۰ و ۲۳۰ به بازار عرضه می‌شود. این محصول به‌صورت ملات پاششی اجرا و دیواره، سقف و کف ساختمان‌ها با کمک آن عایق سازی شده و در برابر انتقال حرارت مقاوم می‌شوند.

به عقیده بنده عایق های حرارتی دقیقاً مانند پوشش‌های مقاوم در برابر حریق یکی از نیازهای اصلی صنعت ساختمان کشور هستند. ما پرت انرژی بالایی را در کشور شاهدیم و بهینه‌سازی انرژی مقوله‌ای است که هرروز اهمیت آن برای ما بیشتر مطرح می‌شود. استفاده از محصولاتی همچون پشم‌شیشه، پشم سنگ، شیت‌های پلی‌استایرن ، فوم ها و محصولاتی از این‌ دست، جزو محصولات و راهکارهای قدیمی و کم بازده ای هستند که می‌توان تک‌تک نکات مثبت و منفی آن‌ها را نام برد که در مقال مصاحبه ما نمی گنجد. اما بطور کلی همه محصولات اشاره شده به عنوان یک سیستم؛ ضریب انتقال حرارت بسیار بالاتری را نسبت به محصول« رامان» دارا هستند و ازلحاظ مسائل زیست‌محیطی نیز وضعیت قابل قبولی ندارند. همچنین هر کدام از آنها از نظر اجرایی به سرعت و کیفیت اجرای محصول « ایزولتکو »  نمیرسند. محصولات نام برده شده در زمینه جلوگیری از انتقال حرارت در طول زمان افت قابل توجهی داشته و عموما خود از عوامل گسترش حریق محسوب می‌شوند. این نکات منفی در محصول تخصصی شرکت رامان فیدار سازه با نام تجاری « ایزولتکو » وجود ندارد.

هم اکنون استفاده از شیوه‌های مدرن بتن‌ریزی، کف‌سازی و دیوارهای سبک در ساختمان‌سازی مدرن به یک روال تبدیل شده و در کشور ما هم از آن استقبال می‌شود اما مشکل اینجا است که ما فقط برای انجام کار به شکل ساده‌تر و کاهش هزینه‌ ها از این سیستم ها استفاده میکنیم و معمولا سایر ملزومات و مراحل اجرا بویژه استفاده از عایق‌های لازم را در نظر نمیگیریم.

آلودگی صوتی یکی از مشکلات عدیده‌ی امروزی است که می‌توان با استفاده از عایق‌های استاندارد و طراحی اصولی بر آن فائق آمد و فضا را نسبت به آلودگی های صوتی عایق نمود. عایق‌های صوتی پاششی یکی دیگر از محصولات شرکت « رامان»  هستند که روی سقف و کف اجرا شده و از انتقال صدا به دیگر طبقات جلوگیری می‌کند. ساختمان‌های جدید با پیشرفت تکنولوژی ساخت؛ قالبا به سمت استفاده از مواد سبک ساختمانی رفته‌اند و این امر باعث شده مقاومت المان های جدید – در صورت عدم بکارگیری متریال مناسب و اجرای ناصحیح – در زمینه عدم انتقال صوت ضعیف باشند. عایق‌های صوتی می‌توانند به‌عنوان یک المان تکمیل کننده؛ آپارتمان‌ها، هتل‌ها، دفاتر تجاری، مراکز صنعتی و دیگر ساختمان‌ها را از این بابت تقویت کرده و بویژه ناجی آرامش زندگی شهرنشینی باشند.

پوشش‌های مقاوم در برابر لرزه، دسته چهارم محصولات خط تولید شرکت رامان فیدار سازه را تشکیل می‌دهند. این محصولات در کف ساختمان‌ها و طبقات استفاده شده و آنها را از لرزش و انتقال صوت به دیگر فضاها مصون می‌دارند. متأسفانه علی‌رغم اهمیت و کارایی این نوع محصولات، کماکان عموما ساختمان هتل‌ها و مجموعه های اقامتی عمومی ملزم به استفاده از آن هستند. این محصول می‌تواند در ساختمان های مسکونی و ساختمان‌هایی با مصارف تجاری، اداری و صنعتی نیز کاربرد داشته باشد و از انتقال لرزش و صوت حاصل از انجام فعالیت در دیگر فضاها جلوگیری کند.

رامان فیدار سازه با رسالت رواج فناوری ساخت نوین و استاندارد در ساختمان‌ها و جا انداختن این فرهنگ اصولی در بازار ساخت ‌و ساز کشور پا به میدان نهاده است. ارائه محصولات نوین ساختمانی به‌صورت عمده با هدف ارتقای صنعت ساختمان کشور هدف تعیین شده ما از همان ابتدای امر بود که تاکنون با جدیت دنبال شده است.

 

راه نوین پیشرفت

همان‌طور که در خلال بحث اشاره شد، مهندسان و مدیران ارشد رامان فیدار سازه سابقه‌ی قابل‌توجهی در حوزه مهندسی ایمنی دارند. استفاده از پوشش‌های مقاوم در برابر حریق در ساختمان‌سازی به سال ۱۳۹۲ الزام قانونی پیدا کرد و گمان می‌کنم امروز این مبحث کاملاً جاافتاده و کلیه فعالان صنعت ساختمان‌ با آن آشنایی دارند.

پیش‌ازاین ارائه‌دهندگان حوزه پوشش‌های مقاوم در برابر حریق به دو بخش عمده تقسیم می‌شدند، مجریانی که مواد کار خود را از خارج کشور وارد می‌کردند و معدود مجریانی که خود به‌عنوان تولیدکننده داخلی فعالیت داشتند. این حوزه صنعت ساختمان‌سازی به علت تجدد محصولات و تخصصی که در اجرای آن لازم داشت، عمدتاً توسط خود شرکت تأمین‌کننده به اجرا درمی‌آمد اما رفته‌رفته با همه‌گیر شدن، افرادی با این حرفه آشنا شده و آموزش‌های خاصی را گذراندند و شرکت‌هایی هم به‌عنوان مجری این حوزه پا به عرصه گذاشتند. دراین‌بین به خاطر مشکلات اقتصادی و وارداتی که کشور به خاطر تحریم‌ها در دو سال اخیر با آن دست‌به‌گریبان بوده، ادامه واردات شرکت‌های این حوزه مشکل و مشکل‌تر شد. کار تا جایی پیش رفت که دیگر مجری این خدمات نمی‌توانست قیمت تعیین شده و زمان مشخصی را برای کارها معین کند که این نکته در مواردی باعث بروز وقفه زمانی در اجرای پروژه ها و مشکلات بسیار شد.

واردکنندگان حوزه‌ی پوشش‌های مقاوم در برابر حریق دانستند که دیگر ادامه کار به این طریق ممکن نیست و به این شکل سیل واردات این محصولات فروکش کرد. این زمان بهترین موقع برای تمرکز بر تولید و رونق گرفتن تولیدات داخلی پوشش‌های مقاوم در برابر حریق بود، فرصتی که توسط فعالان این رسته به‌خوبی مغتنم شمرده شد. خوشبختانه این حوزه به‌صورت تخصصی رشد کرد و تقاضای روزافزون بازار باعث حجم غیرمتعارف و بی‌کیفیت تولیدات داخلی پوشش‌ها نشد.

با کم‌رنگ شدن واردات، تخصص و توانایی بالقوه بسیاری از شرکت‌های حرفه‌ای این حوزه به‌صورت بالفعل درآمد و رقابتی شکل گرفت که خود بهترین کنترل‌کننده‌ی بازار پوشش‌های مقاوم حریق ساختمانی بود و کیفیت تولیدات؛ آن‌ها را تا حد سبقت‌گیری از نمونه‌های خارجی بالا برد. تحریم‌ها در این عرصه باعث شکوفایی پتانسیل‌های تولیدی شد و با ایجاد خط تولید، ارتقای علمی و رقابت در بازار و حتی مباحث بازاریابی، ایران مان را صاحب این صنعت کرد. با توجه به اقلیم کشور ما و توانایی‌های موجود مطمئن باشید که در آتیه نه‌چندان دور، ایران یکی از قطب‌های تولیدات حرفه‌ای مواد مقاوم حریق در منطقه و جهان خواهد شد.

شرکت رامان فیدار سازه در این‌بین راه سومی را برای خود برگزیده است. ما برای کار خود تنها به دانش بومی‌سازی شده موجود اکتفا نکردیم، گامی جلوتر گذاشتیم و در پی اخذ علم نوین و جهانی این رسته از تولیدات برآمدیم. ما در مجموعه خود علاوه بر اخذ لیسانس تولیدات، خط تولید به‌روز کشور های پیشرفته را نیز در اختیار گرفتیم. رامان فیدار سازه در اصل دست به تولید محصول مشارکتی زده و طرف اروپایی آن علاوه بر ضمانت برای سرویس‌دهی، بخشی از مسئولیت‌های تولید را نیز بر عهده دارد. ما دست به تولید محصولی زدیم که هم‌اکنون با همین استاندارد و کیفیت در برخی از کشورهای جهان تولید و در سراسر جهان به مصرف می‌رسد.

«پروترم لایت» که نام تجاری محصول تولیدی ما در حوزه پوشش‌های مقاوم در برابر حریق است یکی از پرمصرف ترین محصولات در زمینه مقاوم سازی سازه ای ساختمان ها در برابر آتش در قاره اروپا می باشد. همان‌گونه که از پسوند اسم این محصول مشخص است، دانسیته ای بسیار پایین دارد. این ویژگی باعث می‌شود تا بار مرده‌ی ساختمان به حداقل ممکن برسد که این مسئله در صنعت ساختمان‌سازی بسیار حائز اهمیت است.

بسیاری از محصولات این رسته برای کاهش دانسیته خود از دانه های سبک ورمیکولیت استفاده می‌کنند که عموما برای محیط‌زیست مضر شناخته می‌شود. شرکت رامان فیدار سازه بدون استفاده از ورمیکولیت و با استفاده از فرمولاسیون استاندارد و به‌روز و همچنین بهره‌گیری از مدرن‌ترین خط تولیدات توانسته محصولی عاری از ضرر و کاملاً دوستدار محیط‌زیست تولید کند که این نکته را گواهی‌نامه‌های متعدد بین‌المللی آن تائید می‌کنند.

«پروترم لایت» ازلحاظ ضریب چسبندگی و سرعت خشک شدن رکوردهای قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده که اجرای آن را نسبت به دیگر محصولات مشابه تا حدود زیادی راحت‌تر و حرفه‌ای‌تر کرده است. می‌توان در یک جمله گفت «پروترم لایت» یک محصول اروپایی با تکنولوژی روز دنیا، کیفیت حداکثری، سبک و سازگاربامحیط‌زیست است که فعالان حوزه ساخت‌وساز کشور می‌توانند آن را پایین‌تر از قیمت محصولات وارداتی تهیه کنند. این محصول کیفیت بی‌تردیدی را در اختیار صنعت ساختمان کشور گذاشته و این در حالی است که هزینه بکارگیری آن به مقدار بسیار اندکی با محصولات تولیدی داخل کشور تفاوت دارد.

 

توسعه بدون توقف

ثبت شرکت رامان فیدار سازه به سال ۱۳۹۵ برمی‌گردد. ما ابتدا کار خود را در بخش بازرگانی شروع کردیم و محصول «پروترم لایت» را -که امروز توسط خط تولید داخلی‌مان ساخته می‌شود- وارد می‌کردیم. ما چند پروژه را با این محصول وارداتی به انجام رساندیم و تست‌های لازم محیطی آن در اقلیم ایران را مورد آزمون قرار دادیم و با اطمینان از کیفیت خاص آن و استقبال بازار بود که طرح اولیه خود مبنی بر تولید داخلی این محصول را به اجرا درآوریم. ماشین‌آلات خط تولید «پروترم لایت» به همراه دیگر تجهیزات لازم برای تولید سه محصول دیگر ما به سال ۱۳۹۷ وارد کشور و در کارخانه‌ی ما نصب و راه‌اندازی شد. هم‌اکنون که من با شما مصاحبه می‌کنم هر چهار محصول ما به بهره‌برداری رسیده‌اند و تولید آن‌ها با حداکثر توان در حال انجام است.

خط تولید رامان فیدار سازه با استفاده از تکنولوژی روز، دانش پیشرفته و بهره‌گیری از آخرین روش‌های تولید در جهان، موفق شده به تولید محصولاتی حرفه‌ای و متناسب با نیاز بازار امروز کشور دست بزند و از استقبال خوبی نیز بهره‌مند شود. ما با مطالعه و غربالگری بازار دست به تولید زده‌ایم و در همین‌جا این مژده را می‌دهم که به‌زودی چهار محصول جدید دیگر توسط خط تولید ما فراهم می‌شود که علاوه بر گسترش سبد کالایی رامان فیدار سازه، بازار داخلی ساختمان‌سازی را از مواهب خود بهره‌مند خواهد ساخت. نگاه ما این است که بتوانیم محصولاتی باکیفیت و درعین‌حال به‌صرفه ازلحاظ اقتصادی را برای صنعت ساختمان کشور خود مهیا کنیم.

 

فردای روشن ایمنی

طی سال گذشته بیش از ده پروژه ساختمانی کشور توسط محصول «پروترم لایت» تولید رامان فیدار سازه مقاوم‌سازی شده‌اند. همچنین ما خوشحالیم که توانسته‌ایم محصولاتی چون عایق حرارتی را باکیفیت بسیار بالا در ایران به تولید برسانیم و در همین مدت‌زمان اندک چندین پروژه را به کمک آن تجهیز کنیم که مطمئناً این روند در بحث فرهنگ‌سازی و رواج استفاده از این محصولات بی‌تأثیر نبوده است.

ما همواره به توسعه می‌اندیشیم و بی‌شک به‌زودی پروژه‌های بیشتری توسط تولیدات ما تجهیز خواهند شد و شما نام رامان فیدار سازه را بیشتر و بیشتر خواهید شنید.

من در پایان از زحمات شما در مجله مهندسی ایمنی سپاسگزارم که در ترویج فرهنگ این حوزه مثمر واقع شده است. ما همیشه از حضور در این رسانه‌ی پویا احساس رضایت داشته‌ایم و خوشحالیم که در مجله‌ای حرفه‌ای موفق به حضور و معرفی توانمندی‌های خود به‌عنوان یک شرکت ایرانی شده‌ایم. امید که با کمک شما بتوانیم بهترین اطلاع رسانی را از خدمات و محصولات خود داشته و با هم شاهد رونق روزافزون این بخش از مهندسی کشور باشیم.

Rate this post
دسته بندی :

دیدگاه های شما

هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید