عایقکاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان یکی از اقدامات کلیدی در راستای صرفه جویی در مصرف انرژی و ارتقا شرایط آسایش ساکنین و بهره برداران است. با توجه به اهمیت فزاینده موضوعات زیست محیطی و تغییرات اقلیمی در ساخت وساز جدید، بر روی کارآیی انرژی ساختمان ها تأکید ویژه ای میشود. اما باید این نکته مهم را در نظر گرفت که ساختمان های جدید در مقایسه با ساختمان های موجود، درصد کمی را به خود اختصاص می دهند. ساختمان های موجود، مصرف کننده انرژی فعلی هستند و موجب انتشار کربن دی اکسید میشوند. همچنین هر ساله چند درصد به ساختمان های موجود افزوده میشود.

بهبود عملکرد عایقکاری حرارتی پوسته خارجی

بهسازی دیوارهای خارجی به عنوان کاراترین روش بهسازی انرژی محسوب میشود. بهبود عملکرد حرارتی پوسته خارجی و نکات اجرایی با توجه به مصالح نوین و استاندارد یکی از بهترین راهکارهای صرفه جویی مصرف انرژی در ساختمان می باشد.

در صورتی که برای عایق کاری حرارتی ساختمان ها از مصالح و سیستم های عایق حرارت متعارف استفاده شود، لازم است جزئیات کليـه جدارهای خارجی ساختمان در نظر گرفته شود. همچنین مشخصات فنی مصالح مورد استفاده در این جزئیات قابل اهمیت است؛ ضریب هدایت حرارتی، چگالی، پوشش محافظ احتمالی عایق ها و مراجع مورد استفاده برای استخراج مشخصات فنی مذکور در نقشه ها و مدارک مربوط به محاسبات مبحث ۱۹ از جمله موارد حائز اهمیت است.

شرایط سیستم عایقکاری حرارتی مطابق مبحث 19 مقررات ملی

برای استفاده از عایق های حرارتی برای محدود کردن میزان انتقال حرارت در اجزای ساختمانی، سیستم عایق کاری حرارتی باید دو شرط زیر را دارا باشد:

  • مقاومت‌حرارتی کل پوسته خارجی به همراه عایق حرارتی از حد مشخص شده ای بیشتر باشد؛
  • ضریب هدایت حرارتی عایق مصرفی از حد مشخص شده ای بیشتر نباشد.

در برخی موارد، با انتخاب مناسب مصالح مورد نیاز در پوسته خارجی، می توان مقاومت حرارتی یاد شده در مقررات را بدون استفاده از عایق حرارتی تامین کرد. با توجه به عایق حراتی در مبحث نوزدهم در ملات ایزولتکو 230 مطابق مشخصات فنی شرکت با 32 میلیمتر از این اندود میتوان آن را به عنوان عایق محسوب کرد.

 

مزایای عایقکاری حرارتی پوسته خارجی توسط ایزولتکو

با توجه به کاربرد ملات ایزولتکو، بررسی‌ها و مقایسه مقاومت‌های حرارتی دیوار و یا ضریب انتقال حرارت با توجه به الزامات عایق حرارتی دیوار از خارج انجام گرفته است. لذا در این نوع عایق‌بندی لایه‌های داخلی‌دیوار در برابر اثرعوامل جوی محفوظ می‌مانند ولی تاثیر این عوامل بر روی پوشش نهایی نما و عایق حرارتی، به طور چشمگیری بیشتر می‌شود. همچنین باید میزان انبساط و انقباض حرارتی، تغییرات دمایی و همچنین تکانه‌های حرارتی به پوشش نهایی نما با دقت ویژه‌ای بررسی گردد. عایقکاری حرارتی پوسته خارجی توسط ایزولتکو دارای مزیت های حرارتی و اجرایی زیادی به شرح ذیل می‌باشد:

  • حذف خطر پل حرارتی موضعی
  • حفاظت از دیوار در برابر نفوذ باران
  • حفاظت از دیوار در برابر سرمازدگی و ترک خوردگی
  • کاهش بروز مشکلات مرتبط با میعان، رشد قارچ و…
  • بهبود عملکرد نمای خارجی در مورد سطوح خارجی فرسوده
  • افزایش اینرسی حرارتی در داخل
  • حفظ نازک کاری و نمای داخلی
  • کاهش هزینه های مدیریت و نگه داری نسبت به سایر عایق ها

پل‌های حرارتی به نقاطی از ساختمان که به علت ناپیوستگی عایق حرارتی پوسته خارجی وجود دارد اطلاق می شود. در جزییات اجرایی باید به این نقاط که موجب کاهش مقاومت حرارتی و افزایش نقطه ای یا موضعی میزان انتقال حرارت می شود، توجه نمود.

تاثیر عایق ایزولتکو بر یک ساختمان كارا انرژي

براي رسيدن به اهداف يك ساختمان كارا انرژي اولين گام استفاده موثر از راهبرد‌هاي غيرفعال از قبيل پوسته ساختمان، جهت گیری و نسبت هاي توده ساختمان ونظام هندسه فضایی براي كاهش تقاضاي انرژي است. مصالح نوین و اجرای صحیح در جداره‌ های‌ خارجی یکی از مهم‌ترین راهکارهای اجرایی در صنعت ساختمان می‌باشد.

در بررسی انجام گرفته با ملات خشک و آماده ایزولتکو با توجه به مشخصات فنی محصول مطابق کاتالوگ ارائه شده به عنوان بهبود دهنده عملکرد حرارتی جداره خارجی میتواند در پروژه ها مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به نحوه اجرا آسان محصول و دامنه کاربرد آن می تواند پیشنهاد بسیار مفیدی برای ساختمان های متداول در کلان شهر تهران با‌ توجه به اقلیم و شرایط ساخت و ساز باشد.

تعیین رده بندی انرژی و جهت‌گیری به سوی ساختمان سبز

با اجرایی شدن مفاد ماده 18 قانون اصلاح الگوی مصرف مبنی بر تعیین رده بندی انرژی و جهت‌گیری به سوی ساختمان سبز در مبحث 19، الزامات جدیدی پیش روی مهندسین طراح و ناظر و همچنین کارفرمایان و سازندگان قرار گرفته است. رده‌‌بندی ساختمان براساس یکی از سه رده EC و EC+ و EC++ بر طبق مبحث اخیر الزامی است. با نگرش، مصالح‌ و روش های اجرایی قدیم دیگر نمی‌توان ساختمانی منطبق بر الزامات داشته باشیم. در نتیجه با توجه به نوع مصالح دیوار، در صورت اجرای اندود نما ایزولتکو با ضخامت مورد نیاز، این امر تامین می شود.

همچنین در اجرای آیین نامه 2800 و نشریه نما لازم است از نظر اقتصادی نیز با سایر روش‌‌های عایق بندی مقایسه گردد. پیشنهاد می‌‌شود انرژی نهفته و انتشار کربن به همراه تحلیل اقتصادی و زمان اجرا و سایر مزایای این محصول در جداولی طبقه‌‌بندی گردد. این موضوع در رسیدن به رده های بالاتر انرژی در ساختمان و امتیاز در سیستم ارزیابی سرو سبز ایران با اسناد مرتبط مورد استناد در مرحله طراحی و همچنین اجرا حائز اهمیت است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *