ویژگی های محصول پوشش مقاوم در برابر آتش و حریق

بدون دیدگاه
1008 بازدید
5 امتیاز

ویژگی های مهم یک محصول مقاوم در برابر حریق با توجه به اینکه بررسی فنی یک محصول صنعتی/ ساختمانی و مقایسه آن با محصول مشابه، به راحتی از روی شاخص‌ها و معیارهای موجود بر روی بروشور محصول قابل مشاهده است، این نوشتارسعی دارد تا علاوه بر معرفی و بررسی مشخصات فنی محصول پوشش مقاوم در […]

ویژگی های مهم یک محصول مقاوم در برابر حریق

با توجه به اینکه بررسی فنی یک محصول صنعتی/ ساختمانی و مقایسه آن با محصول مشابه، به راحتی از روی شاخص‌ها و معیارهای موجود بر روی بروشور محصول قابل مشاهده است، این نوشتارسعی دارد تا علاوه بر معرفی و بررسی مشخصات فنی محصول پوشش مقاوم در برابر حریق پروترم لایت ؛ شاخص های اصلی و ویژگی های پر اهمیت یک پوشش ضد حریق را به زبانی ساده برای خواننده محترم به اختصار شرح دهد.

 

مشخصات فنی، شاخص ها و ویژگی های محصول پوشش مقاوم در برابر حریق :

با نگاهی ساده به جداول مشخصات فنی محصول (دیتا شیت محصول) متوجه می شویم که یک سری ویژگی ها و شاخص‌های فیزیکی و بعضا شیمیایی که در عملکرد یک محصول پوشش مقاوم در برابر حریق از نظر استانداردهای بین المللی اهمیت ویژه ای دارند اساس معرفی فنی یک محصول بشمار می‌آیند.

به عنوان مثال در مورد محصولی که قرار است برای مقابله با آتش در ساختمان به کار گرفته شود ؛ یا به عبارت صحیح‌تر به عنوان عاملی تاخیرانداز در حادثه آتش سوزی برای مقاوم سازی سازه یا نقاط مختلف دیگر بکار رود، حتما شاخصه میزان تحمل دما و نوع آتش سوزی قابل تحمل آن، از ویژگی های اصلی آن محصول بوده و می بایست در بروشور یا برگه مشخصات فنی محصول مورد نظر چگونگی آن مشخص گردد.

 

مقاوم در برابر حریق

پروترم لایت

محصول پروترم لایت یک پوشش ضد حریق برای آتش سوزی های سلولوزی ( آتش سوزی هایی با بار سوختنی سلولوزی و غیر هیدروکربنی) بوده و تحمل دمای حریق تا هزار و یکصد درجه سانتیگراد را دارا می باشد و بسته به نیاز ساختمان بر حسب ضخامت اجرا شده بر روی سازه ساختمان، می تواند برای مدت زمان یک تا سه ساعت در مقابل آتش سوزی های سلولوزی به خوبی مقاومت نماید.

از آنجا که اجرای پوشش مقاوم به حریق بصورت پاشش مواد بر روی سازه ساختمان ها صورت می پذیرد؛ یک محصول مقاوم در برابر حریق می بایست چسبندگی مناسبی به سطح زیرین داشته باشد. این شاخص ضریب چسبندگی نام دارد و محصول پروترم لایت با ضریب چسبندگی بسیار مناسب حتی بدون استفاده از پرایمر یا چسب زیرسازی اجرای مواد مقاوم در برابر حریق؛ قابلیت چسبندگی بسیار مناسب بر روی سطح تحت پاشش را دارد.

 

لازم به ذکر است، استفاده از سیستم مش‌ بندی در اجرای مواد مقاوم در برابر حریق در بعضی موارد از ضروریات اجرای استاندارد ها می باشد که مستقیما بر اساس اندازه فیزیکی قطعه تحت پوشش از طرف موسسات استاندارد تعیین شده است و یا در مواردی که رنگ سطح سازه فلزی از کیفیت خوبی برخوردار نیست استفاده از سیستم مش بندی (توری بندی سازه) سیستم چسبندگی را تضمین می‌نماید.

 

از دیگر شاخصه های مهم برای بررسی فنی یک ماده مقاوم در برابر حریق، وزن مخصوص، چگالی یا دانسیته ماده مورد نظر می‌باشد. به طور کلی مواد مقاوم در برابر حریق به سه دسته دانسیته سبک، دانسیته متوسط و دانسیته سنگین تقسیم می‌شوند. بسته به نوع آتش سوزی معمولا در حریق های سلولوزی، مواد با دانسیته سبک یا متوسط و در حریق های هیدروکربنی مواد با دانسینه سنگین کاربرد دارند. با توجه به تحمیل بار مرده بر روی سازه ساختمان، استفاده از مواد سبک‌ترهمیشه الویت اول طراحان و مهندسان ساختمان می‌باشد. پروترم لایت با دانسیته عملیاتی ( دانسیته خشک و پس از اجرا) سیصد و پنجاه کیلوگرم بر مترمکعب از دسته سبک ترین مواد مقاوم در برابر حریق بشمار می‌آید و یکی از بهترین گزینه ها برای مقاوم سازی سازه های ساختمانی شهری می‌باشد.

ازآنجا که آزمایش و تست مواد پوشش مقاوم در برابر اتش؛ نمی‌تواند میدانی باشد، همواره درخصوص بررسی صحت و درستی مشخصات فنی و بررسی کمی و کیفی شاخص های مواد مقاوم در برابر حریق؛ می‌بایست بر گواهینامه ها و تاییدیه های دریافت شده توسط آن مواد تکیه نمود.

بررسی صحت تاییدات و گواهینامه ها معمولا بصورت آنلاین از طریق وبسایت های مراکز صدور گواهینامه ها قابل رصد می باشد. اما بررسی نوع استاندارد و چگونگی انجام آزمایشات، همچنین بررسی وجود و امکان بازدید های دوره ای و تمدید سالیانه گواهینامه ها از سوی صادرکنندگان؛ از نکات کلیدی بررسی کیفیت یک پوشش مقاوم در برابر حریق بشمار می آید.

محصول پوشش مقاوم در برابر حریق ؛ شاخص های اصلی و ویژگی های پر اهمیت یک ماده مقاوم در برابر حریق را به زبانی ساده برای خواننده محترم به اختصار شرح دهد.

پروترم لایت که در اروپا با قدمتی بیش از چهل سال مورد استفاده قرار گرفته است، دارای تاییدیه های معتبر بین‌المللی از اتحادیه اروپا و شماری چند آزمایشگاه معتبر کشور های اروپایی است. علاوه بر آن؛ به سبب امکان انجام آزمون های حریق توسط مراکز ذیصلاح داخلی؛ موفق به دریافت گواهینامه فنی از مراجع داخل کشور نیز شده است.

از مهمترین شاخص های انتخاب یک محصول ساختمانی، بررسی کیفی محصول از نظر سلامت زیست محیطی و مشخصات سلامت فیزیکی مواد را می‌توان نام برد.  بررسی گواهینامه ایمنی کالا که به اختصار گواهینامه MSDS هم نامیده می‌شود، کلیه آزمایش پوشش ضد حریق و سلامت زیست محیطی کالا را برای ما نمایان می‌سازد. از نکات قابل توجه در انتخاب مواد و مصالح ساختمانی بکار برده شده در یک ساختمان؛ عدم مخاطره آمیز بودن آن محصول برای مجری و سازندگان و همچنین ساکنین و یا متصرفین آینده آن ساختمان می باشد . بکارگیری محصولاتی که از نظر زیست محیطی و با شفافیت کامل، خاطر مصرف کننده را آسوده می سازد؛ از مهمترین شاخص های انتخاب یک محصول مقاوم در برابر حریق به شمار می‌آید.

محصول پروترم لایت بر اساس نوع فرمول و مواد اولیه بکار رفته و بر اساس گواهینامه سلامت و ایمنی کالای خود از ایمن ترین محصولات ساختمانی موجود در بازار بشمار می‌آید.

 

مقاومت فشاری پوشش مقاوم در برابر حریق

یک محصول مقاوم در برابر حریق به میزان مقاومت آن محصول در برابر تست فشار و قابلیت شکست یا جداشدگی مواد ازهم بر اثر اعمال بار می باشد. محصول پروترم لایت با توجه به تکنولوژی تولید در کنار بکارگیری مواد بسیار سبک که از مهمترین ویژگی های آن بشمار می آید از مقاومت فشاری بسیار مناسبی برخوردار است و کلیه استاندارد های لازم را در این زمینه داراست.

لازم به ذکر است ؛ سه ویژگی مهم یک محصول مقاوم در برابر حریق ؛ از جمله وزن حجمی ( چگالی یا دانسیته )؛ مقاومت فشاری و ضریب چسبندگی ؛ قابلیت انجام آزمایش میدانی (در کارگاه ساختمانی) را دارند.

از شاخص های دیگر در انتخاب محصول مقاوم در برابر آتش که از نظر اهمیت در الویت های بعدی قرار دارند، سرعت اجرای محصول ، نحوه بسته بندی ، کیفیت و سرعت تامین متریال توسط عرضه کننده کالا را می توان نام برد.

شرکت رامان فیدار سازه تولید کننده محصول پروترم لایت در کارخانه با ظرفیت تولید بیش از 40 تن در ماه (تنها برای خط تولید محصول پروترم لایت) با سرعتی مناسب و با کیفیتی جهانی، می تواند تامین مصالح مقاوم در برابر آتش پروژه های ساختمانی مختلف را بر ضامن باشد.

5/5 - (2 امتیاز)
دسته بندی :

دیدگاه های شما

هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید